NOORD-BRABANT
Actie voor het Provinciehuis '(Geen) Den Bosch aan zee'

Afgelopen woensdag hebben we een besloten bijeenkomst georganiseerd voor leden over de ontwikkelingen rond de Brabantse coalitie. Die bijeenkomst was drukbezocht en gaf een zeer levendige discussie. Uiteraard kwam ook aan de orde wat we kunnen doen tegen het rechtse en weinig groene beleid, dat eraan lijkt te komen met de waarschijnlijke nieuwe coalitie van VVD, FVD, CDA en Lokaal Brabant. Een van de uitkomsten was dat het in ieder geval goed zou zijn om niet alleen vanuit de politiek, maar ook vanuit de samenleving actie te ondernemen. Daarbij werd ook opgeroepen om deel te nemen aan de protestactie die verschillende milieuorganisaties op vrijdagmiddag 20 maart voor het Provinciehuis organiseren. Met het verzoek aan het afdelingsbestuur om die oproep aan alle leden te doen. Dat doen we bij dezen graag.

In de woorden van de organisatoren:
"Vrijdag 20 maart voeren we actie voor het provinciehuis in Den Bosch om te eisen dat het provinciebestuur een rechtvaardig klimaatbeleid en ecologisch beleid gaat voeren. De flora en fauna in Noord-Brabant verkeert in nood en de zeespiegel stijgt sneller dan ooit. Wij willen een leefbaar Brabant voor nog vele generaties en niet Den Bosch aan zee!
Wij Brabanders luiden de noodklok, het provinciebestuur moet de noodtoestand uitroepen voor de klimaat- en ecologische crisis en hiernaar gaan handelen. Herstel van de natuur in Noord-Brabant en het terugdringen van broeikasgassen moet het belangrijkste punt zijn bij de onderhandelingen van de nieuwe coalitie.
Het tegengaan van klimaatverandering is voor alle Brabanders noodzaak, van dokters tot boeren en van grootouders tot scholieren – wij willen geen Den Bosch aan zee! En dat gaan we laten zien ook met ‘Den Bosch aan zee’, een beachpartyprotest voor het Provinciehuis van Den Bosch."

De actie wordt georganiseerd door
- Fridays For Future Breda
- Extinction Rebellion Den Bosch
- Extinction Rebellion Brabant
- Extinction Rebellion NL
- Fridays For Future Tilburg

GroenLinks steunt de boodschap van deze actie van harte, maar is zelf niet betrokken bij de organisatie ervan. Wij gaan niet over vorm en invulling van het programma.
Wij roepen wel iedereen van harte op om hierbij aanwezig te zijn en er nog meer bekendheid aan te geven.

Datum: 20 maart 2020
Tijd: 15:00-17:00
Locatie: voor de ingang van het Provinciehuis, Brabantlaan 1, 5216 TV 's-Hertogenbosch

Meer informatie op de website van de organisatie:
of op de Facebook-pagina voor dit evenement:

Als er meer informatie is over eventuele plannen van lokale afdelingen om samen af te reizen naar Den Bosch voor deze actie zullen we dat vermelden in de agenda op onze website. Sowieso is iedereen van harte welkom om er op eigen gelegenheid naartoe te gaan.

Noteer ook alvast in je agenda:

• Zaterdagmiddag 9 mei 2020 - Provinciale ledenvergadering in Den Bosch
  • Zaterdag 3 oktober 2020 - GroenLinks Brabantdag in Helmond.

Meer informatie is later te vinden op: https://brabant.groenlinks.nl/agenda